Леся Зeліско
автор статті
Мистецтво об’єднує сотні напрямів та стилів, що хвилюють та зацікавлюють незалежно від століття. У сучасному світі є місце для різного мистецтва. Особливо цікаво дізнаватися про художні практики минулого століття — епохи, сповненої творчих пошуків, змін та ідей. Сьогодні ми поговоримо про дадаїзм — мистецьку течію, що протестувала проти принципів, шукала та створювала нове.
З чого все починалося?
Одним з принципів дадаїзму є гра. Дадаїсти з’являються на початку 1910-х років (1916 рік, Цюрих), вони протистоять війні та знеціненню мистецтва. Так, вони граються, вони інфантильні, обожнюють абсурд та пародію, але все ж в основі діяльності цих митців лежить серйозне запитання — яка роль мистецтва у сучасному світі.
Не можна сказати, що дадаїзм має характерні риси стилю, варто говорити про відмову від умовностей у мистецтві та способі мислення, провокації та парадокси. Дада — це дитяче лепетання. Вважається, що назву течії дав румунський поет Трістан Тцара, що вставив ніж у словник і знайшов потрібне слово.
Дадаїсти не прагнули створювати красу, їхні твори втілювали швидше абсурд та випадковість. Загальні цінності, логіка, розум — усе це митці відкидали. Тільки спонтанність, тільки абсурд!
Найкраще пізнати мистецтво через конкретні твори. Тож почнімо!
Марсель Дюшан
Мабуть, Марсель Дюшан — один з найвідоміших художників, що має великий вплив на розвиток мистецтва. Саме він запровадив ready-made — техніку, при якій художник не створює традиційне полотно, а використовує готові предмети.
“Фонтан” — був першим твором, що сколихнув публіку. Адже це найзвичайнісінький пісуар, який Дюшан підписав та перевернув. Але саме цей крок відкрив величезну дискусію — що ж таке мистецтво? Чи можна вважати мистецтвом звичайні речі?
Так стало зрозуміло, що сучасне мистецтво — це про ідеї, а не виключно про форму. Пропонуємо вашій увазі цікаве інтерв’ю Дюшана від 1968 року. У ньому він розповідає про своє розуміння мистецтва та творчості. Дюшан вважає, що мистецтво має стати частиною нашого життя, де кожна людина — художник.
Ганс Арп
Поет, художник, скульптор та графік. Він був одним із зачинателів дадаїзму у Цюриху. Митець шукав нові ідеї, ілюстрував книги друзів-дадаїстів, сам писав вірші та створював скульптури.
Арп не вигадував сюжет картини наперед, часто не давав назв, поки не закінчить. Так він намагався зменшити вплив свідомості на процес творчості. У ранній творчості митця є колажі, які він створював способом, що цілком описує атмосферу дадаїзму. Він розривав папір на квадрати, а потім скидав їх з драбини, папір падав на полотно і так утворювався колаж. Ось деякі з робіт Ганса Арпа.
Макс Ернст
Художник та скульптор, дадаїст, сюрреаліст. Саме він винайшов техніку під назвою фроттаж. Пам’ятаєте, як у дитинстві ви замальовували монету через папір і так з’являлися її контури? Це і є фроттаж! Таким чином на папір можна переносити різноманітні текстури.
Ернст обожнював створювати колажі — він вважав їх зустріччю далеких реальностей на папері, а також виникненням іскри поезії!
Трістан Тцара
Дадаїзм також був досить продуктивним у поезії, пропонуємо вашій увазі поезію Трістана Тцари “Пісня коників”:
пісня в серці дадаїста
дуду дуже дадаїста
аж стомила двигуна
даданого дадана
ліфт із королем носився
з автонімом престарим
десницею спокусився
відкусив і пап і рим
ліфт
мав люфт
серцем ліфт знедадаївся
їжте ж шоколад
мийте мізків вроду
дада
дад
попивайте воду
(Переклад О. Мокровольського)
Цікаво?
Отримуйте заряд натхнення першими!
0 коментарів