
ПОДКАСТ “КУЛЬТУРА ПРОТИ АГРЕСІЇ”
Документування Української культури у час війни
Культура Проти Агресії – це дослідницький, документальний, соціальний проєкт, метою якого є створення якомога повнішої картини культурного спротиву та функціонування української культури у час повномасштабної війни, задля аналізу, покращення та об’єднання зусиль.
⫸ Даний проєкт є продовженням ініціативи “Культура Проти Агресії”, що є Телеграм Групою створеною Мартою Троцюк у 5-й день повномасштабної війни. Ця група налічує більш як 1600 представників культури та креативних індустрій, та слугує платформою для обговорень і спільних дій на теми культурної дипломатії та канцелінгу російської культури у світі.
⫸ У подкасті Марта разом з гостями – найактивнішими представниками різних культурних сфер, спілкується про те, як реагує, бореться та функціонує Українська культура під час війни.
«Культура проти агресії» є авторським проєктом Gallery 101 у партнерстві з Radio SKOVORODA та за підтримки Chicago Atlantic Trident та Фундації ЗМІН.
СЕЗОН 1: Перша Реакція

Епізод №1 “Перша реакція культури на повномасштабну війну: Павло Гудімов, Олеся Домарадзька”
У ПОДКАСТІ:
У першому епізоді про силу і місію мистецтва розповідають Олеся Казнох, власниця галереї Зелена Канапа, та Павло Гудімов, куратор та засновник Артцентру “Я Галерея”.
- Чи були представники культури готовими до війни?
- Якою була їхня перша реакція?
- Яким чином вони трансформували свою роботу?
- Що робили, щоб бути почутими у міжнародній спільноті?
- Які зміни чекають мистецтво в найближчому майбутньому, а також після війни?
«Культура проти агресії» є авторським проєктом Gallery 101 у партнерстві з Radio SKOVORODA та за підтримки Фундації ЗМІН.
Епізод №2 “Реактивний кризовий менеджмент у культурі: Центр Міської Історії”
У ПОДКАСТІ:
Майже пів року повномасштабної війни офіс Центру Міської Історії слугував прихистком для переселенців, а бібліотека – офісом Україніського Інституту. Попри гуманітарну місію представники та представниці інституції виконували й комунікаційну: гуртувалися з колегами культурної сфери та тримали зв’язок з іноземними партнерами.
Марта Троцюк запитала, як Центру вдалося втілити реактивний кризовий менеджмент на практиці і як їхні ініціативи стали певним культурним спротивом.
Наші гості – заступниця директорки Мар’яна Мазурак та соціологиня й дослідниця Наталя Отріщенко – розповіли про перші дні й місяці великої війни, про роботу Центру та його команди, про зміни у діяльності та про документування як шанс писати історію в моменті.
- Що команда Центру робила після 24 лютого?
- Що стало ключовим у перші місяці війни?
- Коли почали документувати спогади українців? Доки продовжуватимуть?
- Як інституція комунікувала з колегами з України?
- А з міжнародними партнерами й організаціями?
«Культура проти агресії» є авторським проєктом Gallery 101 у партнерстві з Radio SKOVORODA та за підтримки Фундації ЗМІН.
Епізод №3 “Волонтерство у культурі під час війни: Театр Лесі, Львівський Муніципальний МЦ”
У ПОДКАСТІ:
24 лютого змістило фокус частини культурних діячів і діячок з мистецького на волонтерський.
Наприклад, сцена Театру Лесі у Львові перетворилася на склад для гуманітарної допомоги, а внутрішній дворик – на стоянку для автобусів. Працівники Львівського Муніципального Мистецького Центру забирали новоприбулих з вокзалу в комендантську годину, щоб втомлені й налякані люди швидше опинились у комфортних умовах.
З чого починалося волонтерство в культурних інституціях та у якому форматі воно триває 16 місяців великої війни говоримо у третьому епізоді подкасту «Культура проти агресії». Наші гості – Ольга Пужаковська, директорка, художня керівниця театру Лесі у Львові, та Павло Ковач, куратор Львівського Муніципального Мистецького Центру та співзасновник галереї Детенпула.
Авторка та ведуча подкасту Марта Троцюк запитала про першу реакцію культурних інституцій, про вибір залишатися на своєму місці та про те, коли вдалося (хоча б частково) повернутися до звичної діяльності. Чому театр Лесі відкрив двері для глядачів останнім? Як Львівський Муніципальний Мистецький Центр реагував на повномасштабне вторгнення? Що змінилося в роботі обох інституцій.
Епізод №4 “Музеї під прицілом: Територія Терору та Шевченківський Гай”
У ПОДКАСТІ:
Якщо помирає село, а з ним і музей, то вважайте, що цього села не було.
Музеї зберігають інформацію про те, хто ми, звідки, куди й заради чого йдемо. А ми маємо зберегти музеї, які зараз знаходяться під прицілом. Про захист культурної спадщини вже понад 500 днів великої війни говоримо у четвертому епізоді подкасту «Культура проти агресії».
Авторка та ведуча Марта Троцюк запросила на розмову керівників двох чи не найвідоміших музеїв у Львові – Території Терору та Шевченківського Гаю. Ольга Гончар – директорка Музею Територія Терору, а ще засновниця і координаторка Музейного кризового центру, а Михайло Закопець – директор Музею народної архітектури й побуту у Львові імені Климентія Шептицького.
Місце запису теж особливе – у культурі, яка теж знає, як це: відстоювати своє та зберігати найцінніше, передаючи між поколіннями, – стара львівська синагога.
- Як музеї зреагували на початку повномасштабного вторгнення?
- Якою була реакція з боку держави?
- Чим допомогли іноземні колеги та партнери?
- Чи вивозили якісь артефакти з України на збереження?
- Як працюють над консервацією та безпекою нашої культурної спадщини?
- А як дбають про себе?
Культурна спадщина настільки цінна, бо засвідчує наше існування як нації. Слухайте та ставайте носіями новітньої української культури.
Епізод №5 “Вибір між культурним тилом та службою в ЗСУ: Олег Яськів”
У ПОДКАСТІ:
Олег Яськів, науковець, громадсько-політичний діяч, проректор УКУ, директор Центру Шептицького, каже, що війна була лише питання часу після здобуття Україною незалежності: «Знаючи російську культуру, історію та психологію, я відчував, що так просто нам не дадуть відокремитись».
У п’ятому епізоді подкасту «Культура проти агресії» авторка та ведуча Марта Троцюк поговорила з Олегом про найважче: про вибір між культурним фронтом та службою у війську.
Наш гість тепер є капітаном ЗСУ й приєднався до тероборони ще до 24 лютого, водночас він продовжує очолювати культурну інституцію.
- Як приймав це рішення і як готувався до війни?
- Як підготовка велась в Центрі Шептицького й УКУ?
- Чи потрібно і хто повинен фінансувати культуру під час війни?
Зустрілись з Олегом Яськівим у Центрі Шептицького, куди його відпустило командування, щоб ми могли записати інтерв’ю. Фото із теплої зустрічі та щирої, філософської розмови залишились завдяки Олі Залізняк.
Епізод №6 “Реактивне мистецтво у час війни: Влодко Кауфман”
У ПОДКАСТІ:
Некерована естетика – найточніша дефініція українського мистецтва під час перших місяців війни.
Завершуємо перший сезон подкасту відкритим записом у Shum Gallery разом із художником, перформером, куратором й артдиректором Артцентру “Дзиґа” Влодком Кауфманом. У останньому, шостому епізоді говоримо про зміну з реактивності на селективність у мистецтві і яким чином це відбулося.
Влодко каже, що спершу нам потрібно було вивалити емоції та спустити пару, а далі вже розбиратись у вищих матеріях. А першу виставку після 24 лютого описує «як броунівський рух, некеровану естетику, як листя, здуте вітром».
- Про те, як митці реагували на війну,
- Як швидко відновлювали свою мистецьку практику,
- Про нове, що виникає на тлі хаосу
- Про «байрактарщину» як феномен української культури. – охопили теми, які найбільше зачіпають своїми гострими кутами українську мистецьку спільноту.
Епізод без рецептурних відповідей, але з інтелектуальним гумором та неординарними думками.
ВІДЕО
СЕЗОН 2: Культурна Дипломатія

Епізод №7 “Популяризація Української культури всередині країни та Український контекст за кордоном: Богдан Логвиненко. Ukraїner”
У ПОДКАСТІ:
У цьому епізоді, разом з Богданом Логвиненко, розкриваємо тему культурної дипломатії всередині та назовні країни.
- Як Ukraїner розвивався з 2016 до повномасштабного вторгнення?
- Що змінилося для команди і як змінився контент після 24 лютого 2022 року?
- Як культурна дипломатія формує імідж України у світі?
- Яким чином зовнішня культурна комунікація допомагає нам пізнавати самих себе?
«Будь-які зовнішні зв’язки поглиблюють наші знання про себе. До якогось рівня підвищувати обізнаність всередині України, а потім вже комунікувати назовні».
Наш подкаст можна не тільки дивитись, але й слухати. Підписуйтесь та діліться з тими, хто хоче знати про Україну більше.
Apple Podcasts
Google Podcasts
Spotify
SoundCloud
*«Культура проти агресії» є авторським проєктом Gallery 101 у партнерстві з Radio SKOVORODA та за підтримки нашого ексклюзивного спонсора Chicago Atlantic Trident.
Авторка та ведуча Марта Троцюк
В гостях Богдан Логвиненко
Локація – затишний офіс Ukraїner