Леся Зeліско
автор статті
Зазвичай, терміном “кітч” позначають неякісний, позбавлений смаку предмет масової культури. Це і відомі усім садові гноми, і фігурки янголів, і вази, виготовлені величезним тиражем. Про цей термін сперечаються філософи та дослідники, з’являються наукові праці та статті. Але сьогодні ми поговоримо не про несмак, а про “високий кітч” — мистецький рух, поширений у кінці 90-тих років минулого століття.
Першим кітч-художником, з промови якого і починається цей рух вважають Одда Нердрума. У 1998 році на відкритті виставки у Осло, норвезький художник назвав себе Kitsch Painter. Він, його учні та ще кілька митців працюють у межах руху. Для них кітч — це синонім давньоримського Ars або давньогрецького Techne, а не протилежність мистецтва. Також учасники руху запевняють, що “високий кітч” є більше філософською течією, аніж мистецькою. Кітч поєднує у собі прийоми старих митців — Ренесансу, бароко, романтизму.
Пропонуємо вам познайомитися ближче з кількома представниками руху та віднайти у їхніх роботах особливу естетику.
Одд Нердрум
Норвезький митець багато розмірковував про природу мистецтва, він автор книги “Кітч, більше ніж мистецтво”. Його стиль натхненний роботами Караваджо та Рембрандта. Часто позицію митця сприймають, як критику сучасного мистецтва.
Про твій творчий процес Нердрум говорив так: “Коли я малюю, то ніби б’юся у воді. Я усіма способами намагаюся не потонути. Наждачний папір, ганчірочки, пальці, ніж — словом, усе. Пензлик використовується рідко”. Розглянемо кілька робіт Нердрума, вони здаються містичними та загадковими, ніби містять у собі секрет. Хто його розгадає?
Роберто Феррі
Італійський художник-неоакадеміст теж надихався роботами Караваджо та ранніми романтиками. У його полотнах багато символізму, часом сюрреалізму та добре промальованих людських тіл — як і у згаданого Караваджо. Дивлячись на роботи Феррі, помічаєш все нові деталі і намагаєшся розгадати, що ж означають химерні символи? А на сайті художника можна переглянути ще більше його робіт та дізнатися про його діяльність.
Річард Т. Скотт
Американський художник, на картинах якого переважають історичні мотиви. Мистецький критик, Фредерік Чарльз Байтінгер говорив про Скотта так: “У своїх портретах, композиціях чи інтер’єрах, Річард Т. Скотт завжди намагається справити на своїх глядачів певний ефект дивності або, принаймні, щось схоже на почуття туги. Ось чому, можливо, його композиції заповнені дзеркалами, в яких з’являються не просто істоти, яких ми бачимо, а реальні привиди, що мають дестабілізувати наш погляд і надати нам четвертий вимір”.
Тож звернемо увагу на ці містичні картини. У відео художник говорить про свої роботи, дитинство та про те, що його надихає.
А які емоції у вас викликають такі полотна? Чи хочеться вам розглядати їх і чи приваблює вас естетика Відродження та Бароко?
Якщо вас зацікавив цей мистецький рух, то можете почитати про “високий кітч” тут.
Цікаво?
Отримуйте заряд натхнення першими!
Цікаво, вперше, як пересічному. Сприйняття світу, оточуючого середовища, подій минулих і теперешніх для того, щоб визначитись з майбутнім, мені здається, у кожного по своєму. Сліпий не бачить кольорів відносно зрячого, але він їх може відчувати, сприймати на слух …. Людина – творець прекрасного і навпаки, але ми вбиаємо колорадського жука який їсть картоплю, хоча ще 600 років назад ми жили без неї, тепер забули про чечевицю. Як то все переплутано!
Дякуємо за ваш змістовний коментар!