ПОДКАСТ “КУЛЬТУРА ПРОТИ АГРЕСІЇ”
Документування Української культури у час війни
Культура Проти Агресії — це дослідницький, документальний, соціальний проєкт, метою якого є створення якомога повнішої картини культурного спротиву та функціонування української культури у час повномасштабної війни, задля аналізу, покращення та об’єднання зусиль.
⫸ Даний проєкт є продовженням ініціативи “Культура Проти Агресії”, що є Телеграм Групою створеною Мартою Троцюк у 5-й день повномасштабної війни. Ця група налічує більш як 1600 представників культури та креативних індустрій, та слугує платформою для обговорень і спільних дій на теми культурної дипломатії та канцелінгу російської культури у світі.
⫸ У подкасті Марта разом з гостями – найактивнішими представниками різних культурних сфер, спілкується про те, як реагує, бореться та функціонує Українська культура під час війни.
«Культура проти агресії» — це проєкт Gallery 101 у партнерстві з Radio Skovoroda, за підтримки ZMIN Foundation та ексклюзивного спонсора другого сезону Chicago Atlantic Trident. Третій сезон реалізовано завдяки підтримці Дмитра Ламперта, чия віра в важливість культури, особливо у час війни, є неоціненною.
СЕЗОН 1: Перша Реакція
Епізод №1 “Перша реакція культури на повномасштабну війну: Павло Гудімов, Олеся Домарадзька”
У ПОДКАСТІ:
У першому епізоді про силу і місію мистецтва розповідають Олеся Казнох, власниця галереї Зелена Канапа, та Павло Гудімов, куратор та засновник Артцентру “Я Галерея”.
- Чи були представники культури готовими до війни?
- Якою була їхня перша реакція?
- Яким чином вони трансформували свою роботу?
- Що робили, щоб бути почутими у міжнародній спільноті?
- Які зміни чекають мистецтво в найближчому майбутньому, а також після війни?
«Культура проти агресії» є авторським проєктом Gallery 101 у партнерстві з Radio SKOVORODA та за підтримки Фундації ЗМІН.
Епізод №2 “Реактивний кризовий менеджмент у культурі: Центр Міської Історії”
У ПОДКАСТІ:
Майже пів року повномасштабної війни офіс Центру Міської Історії слугував прихистком для переселенців, а бібліотека – офісом Україніського Інституту. Попри гуманітарну місію представники та представниці інституції виконували й комунікаційну: гуртувалися з колегами культурної сфери та тримали зв’язок з іноземними партнерами.
Марта Троцюк запитала, як Центру вдалося втілити реактивний кризовий менеджмент на практиці і як їхні ініціативи стали певним культурним спротивом.
Наші гості – заступниця директорки Мар’яна Мазурак та соціологиня й дослідниця Наталя Отріщенко – розповіли про перші дні й місяці великої війни, про роботу Центру та його команди, про зміни у діяльності та про документування як шанс писати історію в моменті.
- Що команда Центру робила після 24 лютого?
- Що стало ключовим у перші місяці війни?
- Коли почали документувати спогади українців? Доки продовжуватимуть?
- Як інституція комунікувала з колегами з України?
- А з міжнародними партнерами й організаціями?
«Культура проти агресії» є авторським проєктом Gallery 101 у партнерстві з Radio SKOVORODA та за підтримки Фундації ЗМІН.
Епізод №3 “Волонтерство у культурі під час війни: Театр Лесі, Львівський Муніципальний МЦ”
У ПОДКАСТІ:
24 лютого змістило фокус частини культурних діячів і діячок з мистецького на волонтерський.
Наприклад, сцена Театру Лесі у Львові перетворилася на склад для гуманітарної допомоги, а внутрішній дворик – на стоянку для автобусів. Працівники Львівського Муніципального Мистецького Центру забирали новоприбулих з вокзалу в комендантську годину, щоб втомлені й налякані люди швидше опинились у комфортних умовах.
З чого починалося волонтерство в культурних інституціях та у якому форматі воно триває 16 місяців великої війни говоримо у третьому епізоді подкасту «Культура проти агресії». Наші гості – Ольга Пужаковська, директорка, художня керівниця театру Лесі у Львові, та Павло Ковач, куратор Львівського Муніципального Мистецького Центру та співзасновник галереї Детенпула.
Авторка та ведуча подкасту Марта Троцюк запитала про першу реакцію культурних інституцій, про вибір залишатися на своєму місці та про те, коли вдалося (хоча б частково) повернутися до звичної діяльності. Чому театр Лесі відкрив двері для глядачів останнім? Як Львівський Муніципальний Мистецький Центр реагував на повномасштабне вторгнення? Що змінилося в роботі обох інституцій.
Епізод №4 “Музеї під прицілом: Територія Терору та Шевченківський Гай”
У ПОДКАСТІ:
Якщо помирає село, а з ним і музей, то вважайте, що цього села не було.
Музеї зберігають інформацію про те, хто ми, звідки, куди й заради чого йдемо. А ми маємо зберегти музеї, які зараз знаходяться під прицілом. Про захист культурної спадщини вже понад 500 днів великої війни говоримо у четвертому епізоді подкасту «Культура проти агресії».
Авторка та ведуча Марта Троцюк запросила на розмову керівників двох чи не найвідоміших музеїв у Львові – Території Терору та Шевченківського Гаю. Ольга Гончар – директорка Музею Територія Терору, а ще засновниця і координаторка Музейного кризового центру, а Михайло Закопець – директор Музею народної архітектури й побуту у Львові імені Климентія Шептицького.
Місце запису теж особливе – у культурі, яка теж знає, як це: відстоювати своє та зберігати найцінніше, передаючи між поколіннями, – стара львівська синагога.
- Як музеї зреагували на початку повномасштабного вторгнення?
- Якою була реакція з боку держави?
- Чим допомогли іноземні колеги та партнери?
- Чи вивозили якісь артефакти з України на збереження?
- Як працюють над консервацією та безпекою нашої культурної спадщини?
- А як дбають про себе?
Культурна спадщина настільки цінна, бо засвідчує наше існування як нації. Слухайте та ставайте носіями новітньої української культури.
Епізод №5 “Вибір між культурним тилом та службою в ЗСУ: Олег Яськів”
У ПОДКАСТІ:
Олег Яськів, науковець, громадсько-політичний діяч, проректор УКУ, директор Центру Шептицького, каже, що війна була лише питання часу після здобуття Україною незалежності: «Знаючи російську культуру, історію та психологію, я відчував, що так просто нам не дадуть відокремитись».
У п’ятому епізоді подкасту «Культура проти агресії» авторка та ведуча Марта Троцюк поговорила з Олегом про найважче: про вибір між культурним фронтом та службою у війську.
Наш гість тепер є капітаном ЗСУ й приєднався до тероборони ще до 24 лютого, водночас він продовжує очолювати культурну інституцію.
- Як приймав це рішення і як готувався до війни?
- Як підготовка велась в Центрі Шептицького й УКУ?
- Чи потрібно і хто повинен фінансувати культуру під час війни?
Зустрілись з Олегом Яськівим у Центрі Шептицького, куди його відпустило командування, щоб ми могли записати інтерв’ю. Фото із теплої зустрічі та щирої, філософської розмови залишились завдяки Олі Залізняк.
Епізод №6 “Реактивне мистецтво у час війни: Влодко Кауфман”
У ПОДКАСТІ:
Некерована естетика – найточніша дефініція українського мистецтва під час перших місяців війни.
Завершуємо перший сезон подкасту відкритим записом у Shum Gallery разом із художником, перформером, куратором й артдиректором Артцентру “Дзиґа” Влодком Кауфманом. У останньому, шостому епізоді говоримо про зміну з реактивності на селективність у мистецтві і яким чином це відбулося.
Влодко каже, що спершу нам потрібно було вивалити емоції та спустити пару, а далі вже розбиратись у вищих матеріях. А першу виставку після 24 лютого описує «як броунівський рух, некеровану естетику, як листя, здуте вітром».
- Про те, як митці реагували на війну,
- Як швидко відновлювали свою мистецьку практику,
- Про нове, що виникає на тлі хаосу
- Про «байрактарщину» як феномен української культури. – охопили теми, які найбільше зачіпають своїми гострими кутами українську мистецьку спільноту.
Епізод без рецептурних відповідей, але з інтелектуальним гумором та неординарними думками.
ВІДЕО
СЕЗОН 2: Культурна Дипломатія
У ПОДКАСТІ:
У цьому епізоді, разом з Богданом Логвиненко, розкриваємо тему культурної дипломатії всередині та назовні країни.
- Як Ukraїner розвивався з 2016 до повномасштабного вторгнення?
- Що змінилося для команди і як змінився контент після 24 лютого 2022 року?
- Як культурна дипломатія формує імідж України у світі?
- Яким чином зовнішня культурна комунікація допомагає нам пізнавати самих себе?
«Будь-які зовнішні зв’язки поглиблюють наші знання про себе. До якогось рівня підвищувати обізнаність всередині України, а потім вже комунікувати назовні».
Наш подкаст можна не тільки дивитись, але й слухати. Підписуйтесь та діліться з тими, хто хоче знати про Україну більше.
Apple Podcasts
Google Podcasts
Spotify
SoundCloud
*«Культура проти агресії» є авторським проєктом Gallery 101 у партнерстві з Radio SKOVORODA та за підтримки нашого ексклюзивного спонсора Chicago Atlantic Trident.
Авторка та ведуча Марта Троцюк
В гостях Богдан Логвиненко
Локація – затишний офіс Ukraїner
ВІДЕО
У ПОДКАСТІ:
У другому епізоді другого сезону «Культура проти агресії» документуємо українську культурну дипломатію через кінематограф, а також рефлексуємо про правильну оптику для трансляції українського кіно світові.
Гостя – Юлія Сінькевич, продюсерка, кураторка Кінопрограм, голова наглядової ради Українського Інституту, співзасновниця Української кіноакадемії, членкиня Європейської кіноакадемії, лауреатка премії Women In Arts, багато хто може знати Юлю в минулому як керівницю Одеського Міжнародного Кінофестивалю.
У цьому епізоді:
- Як ефективно комунікувати на міжнародних майданчиках?
- Чому українська команда прийняла рішення залишитись в Каннах попри участь росіян у фестивалі?
- Коли наші фільми почнуть знімати на рівні Голлівуду й чи потрібно нам це насправді?
- Як розвивати цікавість українців до вітчизняного кіно?
- Які фільми про Україну радити іноземцям?
- Перспективи Української кіноіндустрії під час повномасштабного вторгнення та після перемоги.
«Культура проти агресії» є авторським проєктом Gallery 101 у партнерстві з Radio SKOVORODA та за підтримки нашого ексклюзивного спонсора Chicago Atlantic, чиє стратегічне інвестування у проєкт Trident спрямовано на будівництво житла для українців та розширення індустріальних можливостей країни, що закладає фундамент, потрібний для підтримки української культури та економіки.
Авторка та ведуча Марта Троцюк
В гостях Юля Сінькевич
Локація – Довженко Центр
ВІДЕО
Епізод №9 “Сила горизонтальних зв’язків та низової культурної дипломатії у час війни”
У ПОДКАСТІ:
Як будується співпраця між Україною та іншими країнами через неурядові ініціативи, що пов’язує іноземців із нашими культурними процесами та що спонукає їх підтримувати нашу культуру.
Гості подкасту:
- Божена Пеленська – програмна та виконавча директорка aртцентру Jam Factory, щойно відкритого (листопад 2023) мистецького простору у Львові
- Дмитро Ламперт – партнер і операційний директор Chicago Atlantic Trident, стратегія імпакт-інвестування, зосереджена на Україні
- Володимир Бєглов – директор America House Lviv, культурний менеджер і журналіст.
Зміст:
- Історія заснування іноземцем двох ключових культурних інституцій в Україні
- Історія про силу соцмереж та як зі спілкування у LinkedIn з’явився проєкт, колаборація між Україною та США.
- Про нетворкінг. Як America House Lviv став найгарнішим укриттям у Львові та реактивно працював у культурі з самого початку повномасштабної війни.
- Чому американська інвестиційна компанія вирішила підтримати культурний проєкт в Україні.
- Як це, відкривати мистецький центр під час війни. Історія, процеси та очевидні рішення.
- Коли неможливе — можливо. Робота американської культурної інституції в Україні під час війни та “галицький” підхід до справ.
- Інструменти у культурі, які можуть допомогти привернути увагу американців до України.
- Як це будувати культурні зв’язки під час війни і чи легше це робити, якщо засновником є іноземець
- Підсумки. Важливе повідомлення для іноземної аудиторії.
Наш подкаст можна не тільки дивитись, але й слухати. Підписуйтесь та діліться з тими, хто хоче знати про Україну більше.
Apple podcasts: http://surl.li/onmlm
Google podcasts: http://surl.li/onmnb
Spotify: http://surl.li/onmly
SoundCloud: http://surl.li/onmmw
«Культура проти агресії» є авторським проєктом Gallery 101 у партнерстві з Radio SKOVORODA та за підтримки нашого ексклюзивного спонсора Chicago Atlantic, чиє стратегічне інвестування у проект Trident спрямовано на будівництво житла для українців та розширення індустріальних можливостей країни, що закладає фундамент, потрібний для підтримки української культури та економіки.
Авторка та ведуча Марта Троцюк
ВІДЕО
Епізод №10 “Експорт української культури. Розмова з Катею Тейлор”
У ПОДКАСТІ:
Катя Тейлор, арткураторка та експертка сучасного мистецтва, – гостя четвертого епізоду подкасту «Культура проти агресії».
З іншого боку, ми теж стали гостями, адже Катя прийняла команду Gallery 101 та команду Сковороди у себе вдома в Києві. У подкасті поговорили про експорт української культури за кордон: як нам розповідати про себе так, щоб бути зрозумілими й цікавими.
Катя каже, що у нас відрізняються швидкості: українці роблять все за умовних 5 хвилин, а іноземці не звикли так поспішати. Також ключ порозуміння в консенсусі – десь маємо поступитися ми, десь нам мають піти на зустріч «Непорозуміння у міжнародній площині не йде від того, що ми просимо чогось ненормального, чи чогось, що нам не можуть дати. Європейська культура спільнота готова прийняти українців, але вона хоче, щоб ми діяли за усталеними в них правилами». Також Катя ділиться своїм баченням функції української культури, місії культурної дипломатії та теми війни в подальшій комунікації зі світом.
Зміст:
- Що відбувалося з Порт Культури коли почалося повномасштабне вторгнення та про перші ініціативи культурної дипломатії
- Садиба посеред поля і проєкт з USAID, який врятував від психічного розладу
- Країни де було найлегше робити культурні проєкти
- Основні проблеми при комунікації з іноземними партнерами
- Про різницю швидкості процесів та розбіжності і нерозуміння з боку іноземців
- Про відмови показувати Українські мистецькі проєкти
- Чи легко порозумітися та працювати з іноземними інституціями/організаціями
- Дилема вибору тем для проєктів: про війну чи уникати прямолінійності.
- Рішення, що допомагають зробити проєкт зрозумілим для іноземної аудиторії
- Досвід створення українського мистецького проєкту у Кенії
- На чому фокусуватися: на країнах де нас не чекають, але там потрібно розповідати про Україну, чи лояльних та відкритих.
- Поради гіпотетичній іноземній колезі, що опиняється у стані війни
- Як найкраще комунікувати з потенційними іноземними партнерами
- Про особисті переживання війни Наш подкаст можна не тільки дивитись, але й слухати.
Наш подкаст можна не тільки дивитись, але й слухати. Підписуйтесь та діліться з тими, хто хоче знати про Україну більше.
Apple podcasts
Google podcasts
Spotify
SoundCloud
«Культура проти агресії» є авторським проєктом Gallery 101 у партнерстві з Radio SKOVORODA та за підтримки нашого ексклюзивного спонсора Chicago Atlantic, чиє стратегічне інвестування у проект Trident спрямовано на будівництво житла для українців та розширення індустріальних можливостей країни, що закладає фундамент, потрібний для підтримки української культури та економіки.
Авторка та ведуча Марта Троцюк
ВІДЕО
Епізод №11 “Культурна дипломатія України на державному рівні. Володимир Шейко”
У ПОДКАСТІ:
Про силу горизонтальних культурних зв’язків ми говоримо чимало, а як що державної культурної дипломатії?
У п’ятому епізоді другого сезону подкасту «Культура проти агресії» говоримо з Володимиром Шейком, генеральним директором Українського Інституту, про державну роботу у сфері культури за кордоном, нові українські культурні наративи та напрямки, в яких маємо працювати. Як запит на український культурний продукт корелюється з успіхами на фронті? Які культурні меседжі іноземці готові сприймати, а від яких втомились? Де зараз Україна на культурній мапі світу? Чому радикальність та прямолінійність – програшний варіант?
Авторка та ведуча Марта Троцюк
ВІДЕО
СЕЗОН 3: Культурний Спротив
Епізод №12 “Українська література та видавнича справа у час війни”
У ПОДКАСТІ:
Даний епізод про українську літературу та видавничу справу у час війни. Про те, чи достатньо українських книг на закордонних полицях та що робити, коли російську літературу ставлять поруч. Про наші внутрішні деколоніальні процеси та міжнародний дискурс.
Гостя — Софія Челяк, культурна менеджерка та програмна директорка Lviv BookForum. Софія каже, що до української книги стало більше інтересу, як всередині країни, так і за кордоном. Відповідно й у перекладачів усе розписано на роки вперед. Також у цьому епізоді про: скасування російської імперської літератури за кордоном і в Україні; ситуація в Україні (навчальні заклади, бібліотеки, наукова робота); міжнародний діалог «панросійської» літератури; видавнича справа та промоція України на міжнародних ярмарках.
Apple Podcasts
Spotify
SoundCloud
*«Культура проти агресії» є авторським проєктом Gallery 101 у партнерстві з Radio SKOVORODA. Цей сезон виходить за персональної підтримки Дмитра Ламперта.
Авторка та ведуча Марта Троцюк
В гостях Софія Челяк
У ПОДКАСТІ:
Чому російська культурна пропаганда досі впливає на світовий мистецький контекст? Та як українські митці розвінчують міфи про «нейтральність» культури? У другому епізоді подкасту «Культура проти агресії» авторка та ведуча Марта Троцюк разом із доктором філософії, культурологом, хореографом і танцівником Віктором Рубаном обговорюють мистецтво як засіб протидії інформаційній війні.
У цьому випуску ви дізнаєтесь:
- Як насправді функціонує культурна дипломатія та культурний спротив
- Чому культура не може бути поза політикою
- Як перформативне мистецтво стає засобом протидії російській культурній пропаганді
Чому важливо відокремити український балет від російського культурного наративу і зруйнувати колоніальні міфи
Apple Podcasts
Spotify
SoundCloud
*«Культура проти агресії» є авторським проєктом Gallery 101 у партнерстві з Radio SKOVORODA. Цей сезон виходить за персональної підтримки Дмитра Ламперта.
Авторка та ведуча Марта Троцюк
В гостях Віктор Рубан