
Чи думали ви колись про те, як і навіщо художники малюють самих себе? Чому деякі з них настільки захоплюються своїм відображенням у дзеркалі, що нікого іншого і не зображають? І чому інші — ніколи не створюють свій автопортрет?

Леся Зeліско
автор статті
Запитань багато і ми не будемо обіцяти знайти всі відповіді, бо душа художника — темний ліс. Але ми спробуємо зрозуміти, чому ж художники малюють свої портрети?
Почнемо з того, що у часи Давньої Греції автопортрет не існував, як конкретний жанр, а зображення самого себе було швидше можливістю закарбувати свій образ, стати частиною мистецтва. І тільки в епоху Відродження автопортрет став окремим жанром, адже і становище художника змінилося, він уже не був просто ремісником, людиною, що малює, а митцем із власними ідеями, творчим поглядом на світ та розумінням власної значущості.
Так, одним з ранніх зображень самого митця у європейському мистецтві вважають “Автопортрет з чортополохом” німецького художника Альбрехта Дюрера. Він зображає себе із гілкою чортополоху, що свідчить і як про зв’язок з релігійною символікою (чортополох як символ страстей Христових), так і про близьке одруження (рослину в народі називали “чоловічою вірністю”).
Митці на зламі 19 і 20-го століть теж зображали себе, а через себе — і настрої світу. Наприклад, Оскар Кокошка — скандальний чеський художник — на полотні постає сумним, меланхолійним, сповненим зневіри. Його “Автопортрет” добре передає настрої часу, передчуття війни, відчуженість та тривогу. Якщо вам цікавий цей митець, то прочитайте статтю від The Art Story.

Едвард Мунк у “Автопортреті з рукою скелета” втілює одвічну метафору плинності буття, близькості смерті. Memento mori — кажуть нам сумні очі художника. До речі, ця робота створена у техніці літографії, тому залишилося багато копій автопортрету.
А от Поль Гоген зображає себе дещо гротескно, гляньте лишень на його “Автопортрет з німбом і змією”. Тут є і християнські символи — яблука та змія, що вказують на гріхопадіння, і сам художник з німбом на голові. То він святий чи грішник?
А ми про нього вже писали: можна почитати про щоденник Поля Гогена та переглянути фільм про нього.
«Я малюю себе, тому що багато часу проводжу на самоті та тому, що я є тією темою, яку знаю найкраще». Ця цитата належить мексиканській художниці Фріді Кало. Художниця найчастіше писала автопортрети, вони виходили сюрреалістичними, дивними та повними болю. Наприклад, “Автопортрет з обрізаним волоссям” був створений після розриву мисткині з її чоловіком, Дієго Рів’єрою. Фріда зображена в чоловічому костюмі — відсилання до Дієго та з обрізаним волоссям, що розкидане по підлозі — символ утрати та закінчення стосунків.
Дуже цікава стаття 🙂 Впізнала Клода Моне 😉