Марта Троцюк

автор статті

Мистецтво на карантині. Сфера культури, мистецька сфера особливо вразливі до будь-яких соціальних чи економічних коливань. Яка ситуація на цей момент після запровадження карантину 12-го березня (19 днів тому)?

 

Що роблять у час соціальної ізоляції, галеристи, митці, куратори, власники креативних просторів, державні установи культури?

У цій статті, за допомогою невеликих інтерв’ю, я спробувала це з’ясувати. Своїх респондентів я попросила дати відповідь на два запитання:
1. Чим ви займаєтеся під час карантину?
2. Який план дій після закінчення надзвичайної ситуації у країні?

КАТЕРИНА ГАЙ
 Менеджер культурних проектів, співзасновниця ST•H Gallery 

1. Під час карантину займаюсь усім тим самим, що й до нього. За виключенням кількох проектів і поїздок, які довелось відкласти та, сподіваюсь, не скасувати зовсім.
Звісно, для кожного це прекрасна нагода пройти всі бажані курси, знайти «папу бренда» і, нарешті, сісти в шпагат:) Я зараз іронізую, але в жодному випадку, не нівелюю користі від усіх он-лайн можливостей і часу, який можна, і треба використати для саморозвитку.
Просто, я б не легковажила тим, що відбувається і, в першу чергу, сама для себе проаналізувала ті зміни з якими доведеться працювати надалі, зокрема у галузі культури, яка не лише фінансується, але й часто споживається за залишковим принципом. Криза – це, звісно, можливість і виклик, але приймуть його, на жаль, не всі.

2. Що буду робити після? Все теж саме – працювати, вчитись, мріяти;))

СЕРГІЙ САВЧЕНКО
 Художник, засновник галереї Savchenko Gallery

1. Вважаю, що мені надзвичайно пощастило. Карантин мене застав вдома. Майстерня, вдосталь художніх матеріалів, незакінчені колись проекти, ідеї, котрі через брак часу постійно відкладались на потім. У зв’язку з відкриттям моєї галереї минулого року в Польщі, таких бажаних, але відкладених діл особливо зараз побільшало. Отже, доброю новиною стало те, що з’явився час для того щоб залагодити велику частину із таких справ. Звичайно, зачинена на карантин галерея, перенесені резиденції, цілий ряд акцій та подій, все це неприємно, але, мушу теж визнати, не є трагічним.

На мою думку, якщо карантин не затягнеться на роки, то можна буде досить швидко відновити діяльність як галереї, так і резидентських проектів. Окрім того, зараз з’явилося більше можливості для детальнішого опрацювання онлайн діяльності моєї, як художника, а також самої галереї. Нарешті проект інтернет-магазину галереї матиме шанс бути, як і серія анімаційних фільмів, котрі вже декілька років чекали на доопрацювання. А зараз, у зв’язку з пропозицією дистрибуції саме час їх довести до ладу.

У інших моїх колег художників, напевне, приблизно така ж ситуація. Наша діяльність в основному складається із того, що ми самі собі видумуємо діло, і це зараз виявилося, на мою думку, корисною якістю. Багатьом людям пощастило не так, і теж не можу про це майже постійно не думати.
Час, це головна цінність, за яку людство так недавно нещадно боролося. Люди економили час, шукали швидші та коротші в часовому відрізку вирішення, купували час, коли платили за швидкість, оперативність, жаліли його і часом вважали його ледь не божеством.

2. У теперішній ситуації ми маємо унікальний шанс роздивитися власний час, осягнути його з нової позиції, по іншому його зрозуміти, зрештою примиритися з ним. Кінець кінцем, все навколо є таким, яким ми його здатні побачити. В таких умовах, у котрі ми всі потрапили, варто цю здатність застосувати аби просто вижити. Що я і збираюся зробити.

 

ЮЛІЯ ФЕДІВ
 Виконавчий директор Український Культурний Фонд 

1. УКФ від початку карантину працює у звичному режимі, але дистанційно. Як і раніше, відбуваються наради, триває оцінювання проєктних заявок експертами, онлайн ми проводимо засідання дирекції фонду, щодня опитуємо колег щодо стану їхнього здоров’я, адже нині це найголовніше.

Минулого року ми провели повну діджиталізацію самого механізму прийому та розгляду проєктів. Тепер всі етапи відбуваються через Систему управління проєктами – спеціальний модуль нашого сайту. Тому карантин майже не позначився на нашій діяльності, хоча, і це вже очевидно, вплине на реалізацію проєктів, які отримають підтримку УКФ цього року.

2. Після завершення карантину ми б хотіли провести низку заходів, які запланували ще на початку року – навчання для нинішніх та майбутніх грантоотримувачів, координаційні зустрічі з представниками різних секторів культури, сесії для розробки довгострокової стратегії УКФ. І основне – підписати всі грантові угоди та стати свідками потужної хвилі культурних проєктів за підтримки УКФ 2020 року, які, переконана, допоможуть українцям подолати стрес і моральну втому, заподіяні епідемією коронавірусу.

ЄВГЕН КАРАСЬ
Засновник галереї Карась, куратор 

1. Прилаштовуюсь до нових умов. Обдумую форми комунікації. На карантині відкрили виставку Андрія Роїка з очікуванням кінця карантину і можливості її відвідувати оф-лайн. Будемо робити віртуальні екскурсії, викладати фрагменти експозиції і роботи. Готую плани на вихід о 21:00 щоденні стріми на різні теми колекціонування, галерейна діяльність, управління культурою, огляд моєї нещодавньої поїздки до Мадрида в Прадо та Арко-Мадрид, дискусії на різні теми з підключенням фахівців. Між тим щоденно виїжджаю з сім’єю на природу для 6-ти кілометрових прогулянок.

2. Оскільки в галереї є планові надзвичайно цікаві виставки до кінця року і на наступний рік – після карантину будемо надолужувати втрачений час, готуватись до масштабного українського проекту, перенесеного на наступний 2021 рік, на міжнародній виставці НордАрт у Німеччині і купа всього решта.

МАРІКО ГЕЛЬМАН
 Художниця, арт-блогерка 

1. Працюю над новою серією #TheSecondComing, як і планувала весною 2020. Пандемія внесла свої корективи в локацію створення робіт, в техніку і в швидкість. Я живу в Празі і моя родина, матеріали для роботи та майстерня там. Тому нова серія створюється кульковими ручками на офісному папері – бо ніщо не завадить мові сенсів і метафор, і навіть ікона і новий архетип героя може бути створений на матеріалі для довідок і друку.

Також я відкрила свою першу галерею – це галерея на одній стіні мого помешкання, де щодня змінюватиметься експозиція. Відкриття планую транслювати в онлайн, наразі я в процесі вибору назви – різні назви пропонує аудиторія мого Блогу серійного художника. Не обійшлося і без участі в челенджах – хорошій профілактиці соціальної депривації. Наприклад, взяла участь у челенджі Павла Гудімова #янакарантині.

2. Після закінчення карантину планую повернутись додому. Систематизувати новий досвід, дослідити внутрішню топографію і внести зміни у свою систему. Життя зміниться.

ПАВЛО ГУДІМОВ
 Куратор, засновник арт-центру Я Галерея 

1. Марта привіт! Під час карантину займаюсь новим проектом #яколекціонер, який поки існує у форматі мого годинного стріму і відбувається щосереди о 21:00. Це годинна бесіда з аудиторією на бездонну тему колекцій і колекціонерів. Кожен раз є декілька рубрик: арт-детектив – про найбільш загадкові і страшні випадки з колекціями; арт-ринок – де я роблю огляд того, що відбувається навколо; сповідь колекціонера – наші колекціонери які розповідають про те, що і навіщо вони збирають та інші рубрики. Готуємо дослідження по Львівській кераміко-скульптурній фабриці 1949-1996 років у форматі виставки, фільму і веб-проекту. Також готуємо фестиваль наївного мистецтва та думаємо, що робити нового і неочікуваного. Ідеї є завжди!

2. І, звісно, після карантину запускаємо продовження виставок в Я Галерея Київ і Львів. Як бачиш плани наполеонівські)))

ВЛОДКО КАУФМАН
Арт-директор мистецького простору Дзиґа, художник 

1. Зараз у мене є більше часу працювати над авторськими проєктами. Ситуація в Україні та світі дедалі більше напружується, що, зі свого боку, залишить відбиток на моїх проєктах.

2. Проєкти будуть переформатовуватися відносно того, коли закінчиться пандемія. Все залежить від її тривалості та наскільки глибинною виявиться трансформація світу. В нас немає досвіду такого явища і ми вперше потрапляємо у подібну ситуацію. Очевидно, що з’явиться багато нових мистецьких проєктів, які будуть в пріоритеті для нашої діяльності.

ВАСИЛИНА БУРЯНИК
 Художниця 

1. Напевно, багато хто з нас уже зрозумів або просто відчуває, що це незвичайний карантин. Кілька подій синхронізувалися та почали змінювати Світ. Спостерігати за цим всім, за поведінкою оточуючих, за собою в рамках масового психозу, надзвичайно цікаво. Тому набиратись вражень в даний період, багато зіставляти, усвідомлювати для мене пріоритетніше ніж малювати ескізи.

Водночас, карантин вніс суттєві правки в перелік планованих подій та щоденний графік. Зараз я здебільшого готуюся до свого персонального проекту NUDE, який заплановано на початок літа цього року. Працюю над текстильними панно, намагаюсь уявити як наповнити їх метафорами, порівнянням екологічної тематики з вразливістю людини в контексті останніх подій.

Це час для підготовчих перемовин з приводу конкурсу М17 Sculpture Prize, номінанткою якого я є, та для обдумування деталей проекту «Сльози, що твердіють, та кров, яка не згортається», котрий експонуватиму на виставці фіналістів.

2. Для мене карантин максимально комфортний щоб створювати та аналізувати, а вже після нього можна буде показувати все те, що вдалось.

ДАША БІЛЕНКО
 Арт-блогерка, кураторка 

1. Мабуть, як і всі зараз: працюю, читаю, дивлюсь кіно, п’ю вино та по максимум використовую відео-чати для спілкування з друзями. Я підтримую ініціативу #залишаюсяВдома. Моя робоча діяльність, яка пов’язана зі сферою PR не зазнала змін, я продовжую працювати дистанційно. Доводиться генерувати контент для Dasha Bilenko artblog, виходячи із ситуації – всі арт-проекти перейшли в онлайн-формат. Протягом карантину я від імені свого бренду Young Blood запустила ініціативу – надаю безкоштовне портфоліо-рев’ю для митців-початківців, які потребують фідбеку щодо своїх робіт. Нарешті є час, щоб читати художню літературу – на черзі Борис Віан. А ще є час побути з коханими людьми – це дуже цінні моменти.

2. План дій після закінчення надзвичайної ситуації у країні – повернутись до насиченого арт-життя та звичного для мене активного темпу. Через карантин перенесено на невизначений термін 2 моїх кураторських проекти, тож чекаю з нетерпінням, щоб презентувати їх, коли це стане можливим та безпечним. Також в передчутті наступної арт-вечірки Bohemian Art Corner (наш спільний з Анною Аветовою проект). Впевнена, що коли ми всі зберемось після карантину, то будемо дуже зголоднілі по творчому живому спілкуванню.

SOVA SPACE
 Засновники мистецького простору, Влад та Гала 

1. Карантин, як і для більшості, для Клубу мистецтв SOVA став поштовхом зробити те, що давно відкладали та на що не знаходили часу.
По перше, ми нарешті втілили в життя проект, який давно сидів у наших головах – аукціон. Онлайн-формат прибрав якраз ті перепони, які нас стримували. На нашій сторінці в Інстаграм цього тижня ми запустили перший аукціон, який тепер відбуватиметься на постій основі. Тому якщо хтось має бажання придбати роботи сучасних митців у такий захоплюючий спосіб або ж навпаки запропонувати свої роботи як лот, то ми будемо щасливі! Головна мета аукціону – робити мистецтво доступним та розповсюджувати його, а також звичайно популяризувати митців нашого часу.

Друга річ, над якою ми працюємо зараз – онлайн-навчання про мистецтво у всіх проявах: архітектура, музика, кіно, мода, живопис, фотографія, театр тощо. Перевагами нашого контенту будуть системність та структурованість, на одному ресурсі можна буде вичерпно розібратись з усім зразу. Це будуть лекції та курси про історію, різні школи, сучасні течії, головних представників окремо кожного з видів мистецтва. Також це буле перший україномовний контент такого плану. Важливим ще є те, що є час приділити увагу внутрішнім речам, наприклад, більше допомагати нашим резидентам.

2. Після закінчення надзвичайної ситуації ми плануємо ще з більшою відвагою та прагненням розвивати культуру у Львові, ще більше виставок, нових проектів та подій, над якими ми зараз маємо час подумати.

ЮЛІЯ ХОМЧИН
 Виконавиця обов’язків директора ІСК 

1.У нас триває робота, реалізовуються проекти, є певні плани та наміри.
Більшість наших ініціатив та проектів, як і загалом сфера культури, неможливі без живої взаємодії. Карантин великою мірою обмежує наші можливості, звужує плани та горизонти. Доводиться відмовлятись від певних практик та адаптовуватись — на час карантину перевели роботу установи у дистанційний формат. Першочерговим і важливим для нас залишається зв’язок зі середовищем, з партнерами та друзями, без яких неможливо втілити більшість наших проєктів.

ІСК продовжує розпочату раніше роботу над створенням у Львові Фонду культури. Ідеться про міський фонд — конкурсну програму додаткових можливостей для середовища культури, інституцій, митців, незалежних дієвців, людей культури. Нещодавно ми отримали приємну новину від УКФ — наш проєкт зі створення Фонду є в реєстрі проєктів, які отримають фінанcування в рамках програми «Аналітика культури». Щиро сподіваємось, що УКФ і вся українська спільнота культури відстоїть інтерес культури у «вірусному бюджеті» країни і нам усім вдасться реалізувати заплановане.

Ще одним масштабним проєктом, над яким працюємо зараз, є «Код Культури», націлений на дослідження культурного ландшафту Львова та популяризацію культури у місті. Зараз ми на етапі реалізації відеоскладової проєкту, і ця частина надається до дистанційного формату. Через карантин в рамках «Коду» нам довелось змінити методологію дослідження та працювати над ним в онлайн-режимі, а третю дискусію проєкту — перенести і водночас працювати над можливістю зробити її у мережі, зберігши тему, спікерів, учасників.

2. Є ідеї нових освітніх проєктів, які реалізуємо уже найближчим часом. Усі операційні завдання вирішуємо командно. Маємо сформовані напрямки роботи: за ними розподілені завдання між членами команди, кожен з яких відповідальний за свій напрямок. Як керівниця установи розподіляю, визначаю ці завдання та моніторю хід їхнього виконання. Наразі основний наш ресурс скерований на перелаштування на інші формати роботи, адаптацію до нових інструментів і пошук можливостей втілити усі плани.

ЯРИНА ПАЗІНА
 Співзасновниця креативного простору A-Space 

1. Зараз ми досліджуємо виставки, які відбувались до періоду карантину та ділимось цим дослідженням в наших соціальних мережах. Також, цікавимось темою оформлення та експонування робіт. Більшість з нас архітектори та дизайнери, тому окрім творів мистецтва, нас цікавить візуальна частина, щоб досягнути вражаючого видовища.

2. До карантину ми планували відкриття нової локації та нашого дворику. Проведення мистецьких подій та нових виставок для популяризації митців. Тому з нетерпінням очікуємо коли все закінчиться.

Цікаво?

Отримуйте заряд натхнення першими!

0 коментарів

Опублікувати коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *